Digitální wellness pro učitele: Jak si udržet rovnováhu v online světě

lektor online

„Ještě odpovím na ten e-mail panu Novákovi… “. „Jen si rychle připravím prezentaci…”. Znáte to? Pocit, že seznam úkolů, který musíme odbavit v onlinu, je nekonečný? Já rozhodně ano. Jako učitelé trávíme u obrazovek víc času, než bychom si kdy dovedli představit. Nejen ve volných hodinách a o přestávkách. Ale také doma, venku, o víkendech.  A někdy z toho prostě bolí hlava. Ne z dětí – z notifikací, z přepínání mezi platformami, z toho, že nevíme, co odbavit dřív. 

Bez technologií to už ale nejde… 

Digitální technologie nám práci usnadňují, ale zároveň nás snadno pohlcují. My, učitelé, dnes trávíme hodiny online – nejen při výuce, ale i při přípravě, komunikaci s rodiči nebo administrativě. Jak si v tom všem udržet duševní pohodu? Nemluvě o tom, že někteří z nás jsou aktivní na internetu i mimo práci. Třeba jako konzumenti sociálních sítí.

Světová zdravotnická organizace (WHO) už nějaký ten pátek říká, že digitální zdraví je klíčové pro kvalitu života. WHO zdůrazňuje například ve své globální strategii digitálního zdraví, že technologie by měly podporovat zdravý životní styl a duševní pohodu, nikoli je ohrožovat.

Studie publikovaná ve Frontiers in Psychology upozorňuje, že nadměrné používání digitálních zařízení může vést k únavě, poruchám spánku, zhoršené koncentraci, stresu, úzkosti či dokonce digitálnímu vyhoření.

Digitální hygienu nás nikdo neučil

A kdo je v první linii? My – učitelé. Protože jsme online pořád. A často i večer, když už bychom měli být offline. O vlivu modrého světla na lidský spánek se obecně také ví. A spánek je základ všeho, což věděli už naši předkové.

Přitom jsme se už naučili běhat, cvičit jógu, jíst zdravě. Ale digitální hygiena? Tu nás nikdo neučil. A přitom právě zdravé online návyky rozhodují o tom, jak se cítíme – nejen fyzicky, ale i psychicky. Je čas je začít budovat stejně vědomě jako jiné zdravé návyky. 

Jeden konkrétní tip: Zaveďte si „digitální přestávky“

Každé dvě hodiny si nastavte 10–15 minut bez obrazovky. Vstaňte, projděte se, protáhněte se, nebo si jen na chvíli zavřete oči. Já si třeba dávám čaj u otevřeného okna – bez mobilu – a to ve škole i doma. Pomáhá mi to vyčistit hlavu a vrátit se k práci s větším klidem.

A hlavně si je na místě si občas připomenout: je naprosto v pořádku nebýt online 24/7. Neodpovídat na všechno hned. Vypnout si občas (přinejmenším na večer a noc) notifikace. Být chvíli jen sami se sebou. To není slabost – to je péče o sebe.

Chcete se naučit, jak si nastavit zdravé digitální návyky a získat zpět kontrolu nad svým časem? VIM nabízí online kurz zaměřený právě na digitální wellness pro učitele v rámci projektu DigCompEdu. Přihlaste svou školu do projektu a udělejte první krok ke své zdravější rovnováze v online světě. A tím pádem i v reálném světě. 

Pojďme si dávat na online trochu pozor a udržet si od něj odstup – stojí to rozhodně za to. Svět offline je totiž pro mě mnohem hezčí. A živější. 

Další články