Duševní zdraví dětí a dospívajících

Deti v kruhu canva

 

Deprese, sebepoškozování, sebevražedné myšlenky, potíže se sexuální identitou, online závislosti.

 

To jsou nejčastější problémy, které v sou - časné době řeší děti v ordinacích lékařů – dětských psychiatrů nebo s podporou od - borníků v sociálních službách či ve školách. Bohužel často se s nimi děti a jejich rodiny potýkají bez odborné pomoci.

 

Ústav zdravotnických informací a statis - tiky na Národním portále psychiatrické péče (psychiatrie.uzis.cz) předkládá sta - tistická data o počtu pacientů v dětském a dorostovém věku – v Jihomoravském kraji v r. 2021 vyhledalo péči psychiatra 6 017 dětí. Je to druhé nejvyšší číslo v ČR. Řada dětí s psychickými potížemi lékařskou péči nevyhledá, nebo je pro ně nedostupná. Potíže dětí a dospívajících narůstají.

 

„Podle údajů Světové zdravotnické organi - zace (WHO) zažije až dvacet procent dětí a dospívajících nějakou formu duševního onemocnění. Polovina prvních příznaků choroby se projeví již před 14. rokem věku a až tři čtvrtiny před 24. rokem věku. Většina nemá k dispozici včasnou pomoc nebo ji ani nevyhledává, a to z mnoha růz - ných důvodů včetně obav ze stigmatizace“.

 

Globálně každý sedmý člověk ve věku 10-19 let trpí duševní poruchou, což před - stavuje 13 % celosvětové zátěže nemocí v této věkové skupině.

 

  • Deprese, úzkost a poruchy chování patří mezi hlavní příčiny nemocí a in - validity u dospívajících.
     
  • Sebevražda je čtvrtou nejčastější pří - činou úmrtí mezi 15 až 29 lety.
     
  • Důsledky selhání při řešení problémů s duševním zdravím dospívajících se rozšiřují až do dospělosti, poškozují fyzické i duševní zdraví a omezují možnosti vést plnohodnotný život jako dospělí.

 

Dospívání je jedinečné a formativní ob - dobí. Fyzické, emocionální a sociální změny podporují zranitelnost v duševním zdraví dětí a dospívajících. Ochrana dospívajících před nežádoucími jevy, podpora sociálně - -emocionálního učení a psychické pohody a zajištění přístupu k péči o duševní zdraví jsou zásadní pro jejich zdraví a pohodu během dospívání.

 

Co s tím – možnosti pomoci a podpory ve školách

 

Obtíže dětí a dospívajících v duševní ob - lasti ve většině případů samy nevymizí; zakládají závažné zdravotní problémy do dospělosti, ohrožují zdraví a život dětí přímo (riziko sebevraždy).

 

Co se děje a jakou podporu můžeme nabídnout?

 

Potřeby dětí v oblasti duševního zdraví zůstávají často nenaplněny. V současné době, kdy dochází k enormnímu nárůstu psychických obtíží u dětí, je to ještě výraznější.

Doporučení, jak podpořit dětské duševní zdraví, můžeme shrnout do následujících bodů :

 

  • zvýšení informovanosti o duševní nemoci, zdraví, well-beingu,
     
  • snížení stigmatizace psychických obtíží,
     
  • včasné záchyty a podpora, pomoc – včasná intervence,
     
  • nepřehlížet signály psychických potíží
     
  • multidisciplinární přístup v řešení potíží (koordinovaná podpora sektoru zdravotního, sociálního, školského).

 

Škola jako prostor, kde děti tráví velké množství času, často v bezpečném pro - středí a s podporou dospělých, má zásadní postavení v rámci ochrany duševního zdraví dětí. Škola a lidé v ní znají běžné fungování dítěte, mají možnost zachytit odlišnosti a změny v projevech dítěte. Je možné využít spolupráce s ostatními odborníky a zajistit kontakty s rodinou. Pokud je ve škole k dispozici, je možné využít kapacity školního psychologa a poradenského pracoviště.

 

Problémy nepřehlížet, nezametat pod koberec

 

Škola má především zásadní postavení v oblasti prevence: může nabídnout a realizovat preventivní programy – ať už v oblasti rizikového chování, poruch pří - jmu potravy i v prevenci duševních potíží a osvěty v oblasti duševního zdraví.

 

Konkrétní aktivity, které může škola uplat - nit v individuální podpoře žáků a studentů s psychickými potížemi jsou následující:

 

  • podpůrná opatření
     
  • individuální přístup
     
  • poradenství
     
  • práce s kolektivem
     
  • doporučení rodině.

 

Doporučení, která je vhodné uplatňovat v oblasti dětí s psychickými potížemi, můžeme shrnout takto:

 

  • Problémy nepřehlížet, nezametat pod koberec; aktivně (např. i se zapojením kolegů ze sociálně právní ochrany dětí) řešit potenciální potíže v rodinách dětí.,
     
  • Do podpory žáků a studentů zahrnout odborníky ze sociálních služeb, poradenských pracovišť, osvětových a destigmatizačních programů – zapojovat všechny aktéry péče o děti.
     
  • Klíčová je prevence, osvěta a destigmatizace psychických potíží ve formě programů pro třídy i pro sborovny – kdo je připraven, není překvapen.

 

Další články