Jak prakticky na kariérové vzdělávání v dnešní době

Kariérové vzdělávání či kariérový rozvoj se stává důležitou součástí vzdělávání na základních i středních školách. Cílem je vybavit mladého člověka v průběhu formálního vzdělávání informacemi, zkušenostmi, postupy a metodami pro jeho uplatnění na trhu práce, a to po celou dobu aktivní kariérní dráhy.

Ve školním prostředí a široké veřejnosti by mělo být zřejmé, že „kariérko“ je součást vzdělávání a má připravit žáky a studenty do reálného života. Kariérové vzdělávání tak přirozeně navazuje na seberozvojová témata, která se realizují v různých formách ve výuce jednotlivých předmětů, při projektových dnech, na třídnických hodinách a během mnoha dalších školních akcí i mimoškolních aktivit.

Kariérové vzdělávání žáků zahrnuje tyto oblasti:

  • Sebepoznání
  • Trh práce
  • Plánování a rozhodování
  • Sebeprezentace

Mladá generace vyrůstá do doby nejisté, plné výzev a změn. Neumíme spolehlivě říct, jaké profese budou do budoucna ty perspektivní, a které budou ohrožené zánikem či zásadně změní svou náplň. Mnohé teprve vzniknou. Profese se začínají posuzovat i z hlediska udržitelnosti, jaký dopad budou mít např. na životní prostředí a jak prospívají komunitě a celé společnosti.

Cestou a cílem je proto vybavit naše žáky a studenty „něčím nadčasovým“, něčím, co neohrozí žádné neočekávané události, které vstoupí do jejich života. Proto chceme průběžně učit žáky dovednostem pro řízení vlastní kariéry. To je užitečná výbava do jejich budoucího života. V rychle se měnícím světě je čeká hodně profesních křižovatek, na kterých takové dovednosti ocení. Ty budou jejich navigací, kam a jak dál, aby se dostali k dalšímu cíli.

Příklady dovedností pro řízení vlastní kariéry:

  • Znát sám/sama sebe a své silné stránky
  • Rozvíjet kompetence pro 21. století, zejména tzv. měkké kompetente (soft skills)
  • Umět se učit a být ochoten/ochotna učit se novým věcem vždy, když bude třeba
  • Přijmout změnu a adaptovat se na ni
  • Spolupracovat, pečovat o vztahy, řešit konflikty atd.

Jak na kariérové vzdělávání v dnešní době prakticky?

Vhodnými nástroji jsou například všechny aktivity, které žákům ukáží realitu světa práce. Celkově je kladen důraz na tzv. empowerment (zmocňování) žáků a rozvoj sebereflexe. Užitečné je dát ve škole prostor lidem z praxe: pozvat absolventy, rodiče, známé, aby představili svou práci, kariérní cestu i zkušenosti ze svého oboru.

Zásadní je, aby se téma volby střední/vysoké školy či profese neomezilo na poslední ročníky základní/střední školy, je vhodné akcentovat i význam neformálního a informálního vzdělávání. Mnohé se v našich školách pro žáky už dělá, jen je důležité dát těmto aktivitám cíl, nějakou jasnou a smysluplnou koncepci a spolupracovat napříč školou. Kariérový poradce by pak měl v ideálním případě tyto činnosti koordinovat.

S kariérovým rozvojem žákům počítá i závazná část revidovaného RVP ZV, jako součást vzdělávací oblasti Člověk, jeho osobnost a svět práce.  V tomto dokumentu se akcentuje celoživotní kariérový rozvoj, význam celoživotního vzdělávání a zvládání životních, resp. kariérových změn v kontextu dynamicky se vyvíjecího světa a trhu práce.

Zdroj:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [Online] [Citováno: 9. listopadu 2025]. Dostupné z: https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani

Další články