V loňském roce jsme byli o konání této konference z důvodu přetrvávajících protiepidemiologických opatření ochuzeni, a tak jsme s netrpělivostí sledovali vývoj epidemie koronaviru, zda ovlivní i letošní ročník. Nechtěli jsme totiž toto setkání pořádat v on-line formě, která sice může splnit svůj účel, pokud jde o předávání informací, nenahradí však osobní kontakt, který má zejména při sdílení zkušeností svou nezastupitelnou roli.
Konference v Hnanicích, která byla naplánovaná na 14.10. - 15.10.2021, se i přes obavy z vývoje pandemie nakonec uskutečnila v tradičním formátu, i když drobné změny v její organizaci nastaly. Upustili jsme od konání jednotlivých panelů v paralelních časech, aby si mohli účastníci vyslechnout všechny příspěvky a nemuseli se složitě rozhodovat, kterému dát
přednost, nebo mezi nimi přebíhat.
Cílem konference bylo vytvořit otevřený prostor a platformu pro diskusi o inspirativních a inovativních myšlenkách v oblasti řízení škol, ale také podpořit diskusi k aktuálním tématům např. z oblasti právní, evaluačního procesu, podpory rozvoje schopností u dětí, komplexního přístupu k pedagogické práci či využití interaktivních technologií. První den konference byl proto věnován aktuálním otázkám v oblasti školských právních předpisů a právní poradně a se svými přednáškami vystoupili odborníci VIM, paní JUDr. Hana Poláková a pan Mgr. Vít Krčál. Na jejich přednášku navázala paní PhDr. Irena Borkovcová z ČŠI, aby účastníkům přiblížila konkrétní doporučení pro kvalitní školy v kontextu sekundárních analýz PISA a TALIS 2018. S příklady dobré praxe a řadou inspirací seznámil přítomné ředitel roku 2019 pan Mgr. Jiří Vymětal.
V rámci druhého dne konference zaujal se svojí přednáškou na téma formativního hodnocení pan Mgr. Miloslav Hubatka, odborník na strategie, marketing a rozvoj škol. O možnostech interaktivního semináře hovořili pan Mgr. Jan Coufal, finalista Global Teacher Prize a Mgr. Petr Coufal, který působí na Univerzitě Hradec Králové. Po představení Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (zkráceně programu DofE) se všichni panelisté na závěr konference zapojili do diskuse. Ta se rozvinula zejména k roli ředitele, který by měl být páteří celé školy i jejím hnacím motorem a inspirací pro celý pedagogický sbor.
V průběhu obou dnů probíhala kromě odborného programu také formální i neformální výměna zkušeností mezi jednotlivými účastníky a konference tak potvrdila důležitost pravidelného setkávání vedení škol.