V současném světě technologie prostupují společností. Vidíme to všude kolem nás. Přináší nám radost, zábavu, poznání, ale i smutek, vztek a úzkost. Technologie můžeme vnímat kladně, ale i záporně. Nadměrná konzumace je přímo toxická, ale naprostá ignorace technologií může vést k sociální izolaci. Klíčem je najít rovnováhu. A tady vidím úkol pro nás pedagogy.
Nové pojetí výuky informatiky je naším hlavním opěrným bodem, ale zásadní pro aplikaci dovedností bude smysluplné využití IT napříč vyučovacími předměty. Naše působení na žáky by mělo přispět k rozvoji digitální kompetence u žáků a naplnit tak cíl digitálního vzdělávání v ČR.
Právě tímto prvkem v IT nástrojích používaných u nás ve škole je virtuální realita (dále jen VR). Žáci si na hodinách informatiky osvojí práci s brýlemi VR. Vyzkouší si několik praktických ukázek, ale hlavní úkol leží na učitelích, kteří VR zapojí do své výuky. Edukační využití ve výuce tedy závisí na motivaci učitelů nástroj používat. Na pohořelické základní škole se žáci seznamují s VR už ve třetí třídě na hodinách informatiky. Ve čtvrté třídě přidáváme joystick pro ovládání a v následujících ročnících má VR své místo v tematických plánech v rozsahu přibližně 4 vyučovací hodiny ročně.
Zásadní otázkou pro management školy jsou finance. Naše škola pořídila VR z prostředků Národního plánu obnovy učební pomůcky pro rozvoj informatického myšlení pro ZŠ i MŠ. Jedná se o praktický kufr s 8 kusy brýlí s názvem ClassVR od firmy AV Media. Dnes se dá jeden kus brýlí pořídit za cenu od 10 000 Kč. Pokud se rozhodnete navštívit seminář na VIMu, vyzkoušíte si i brýle typu META Quest 3.
Po technické stránce je pro funkční využití třeba stabilní bezdrátová síť. Po připojení brýlí a učitelského počítače na stejnou wifi, bude pedagog ovládat obsah, který vidí žáci. V placeném portálu ClassVR je připraveno více než 1000 učebních zdrojů, kde si pedagogové mohou připravit své hodiny. Příprava na opravdu kvalitní hodinu s VR je časově poměrně náročná, proto je důležité sdílení učebních materiálů mezi pedagogy.
Co tedy můžu vlastně žákům ve třídě ukázat? Na hodinách informatiky se žáci seznámí s 3D modely pavouka, medvěda, lidského oka, lebky, ukázkou potápění mezi žraloky, prohlídkou muzea v Osvětimi, s provozem letiště, průletem lidskou cévou aj. Přidaná vzdělávací hodnota VR se ukáže až při aplikaci na hodinách mimo informatiku, kde VR je pouze nástroj k dosažení vzdělávacího cíle. Slouží k zatraktivnění, přiblížení nebo hlubšímu pochopení daného tématu. Při probírání tématu kosterní soustava žáci použijí náhlavní soupravu jako zdroj informací, které využívají při vyplnění pracovního listu. Konkrétně překreslí žebra, spočítají je a přiřadí popisky. Na téma válka na Ukrajině využijeme společně 360° fotky měst před válkou a po válce. Žáci získají po zhlédnutí reálnou představu o válce. Následuje debata s rozborem konfliktu ve východní Evropě. Naši páťáci si procházeli letištní halu, kde měli za úkol zjistit čas odletu do Londýna, číslo brány nebo cenu kávy na letišti.
Virtuální realita nezmění české školství, ale je to výborný nástroj pro zvýšení atraktivity výuky. Zároveň se jedná o technologii, kterou žáci běžně doma nemají, čímž může škola (učitel) v jejich očích povýšit.
Velmi podobně do českých škol přichází 3D tisk. Opět stejný model zapojení do výuky. Dovednost si žáci osvojí na hodinách informatiky a využijí při dílčích aktivitách ve výuce. Školní 3D tisk je o schopnosti žáků vymodelovat předmět na svém PC a následně za asistence učitele vytisknout. Technologii 3D tisku jsme u nás ve škole implementovali do předmětu Svět práce. Dílny nebo cvičnou kuchyni žáci vymění za počítačovou učebnu, kde modelují daný předmět. Mladší žáci začínají klíčenkami se svým jménem nebo žetonem do nákupních košů. V osmém ročníku měli za úkol vytvořit popisky jednotlivých tříd ve škole s jednotným vzhledem. Po vytisknutí následně plastové popisky upevnili na dveře pomocí vrtaček. Aktivita s reálným dopadem na chod školy, který zlepšil orientaci po školních budovách. Ve čtvrtém ročníku si žáci v rámci hodin výtvarné výchovy modelují v prostředí Tinkercad srdíčka pro maminky ke Dni matek. Každý učitel si umí představit nadšení čtvrťáka, který si ze školy hrdě nese svůj výrobek.
Schopnost modelovat pro 3D tisk je dnes na trhu práce v určitých odvětvích ekonomiky důležitou dovedností stejně jako komunikace v angličtině, programování nebo učení se novým věcem, proto má 3D tisk (obecně technologie) mít místo v našich školách.