Podobně jako loni i letos musel nakonec Jihomoravský kraj s ohledem na vývoj epidemiologické situace přistoupit ke zrušení fyzické podoby Festivalu vzdělávání, který se měl počátkem prosince konat na brněnském výstavišti. Znovu tak budeme odkázáni na on-line nástroje. Tento fakt podtrhuje změny, které do života přinesla pandemie. A jelikož brzy vstoupíme do již třetího roku, kdy se s tímto fenoménem potýkáme, je čas přemýšlet nejen o zvládání aktuálních nároků, ale také o trvalých proměnách, které se nabízejí, a jejich využití. Nepochybně mezi ně patří na čelních místech také způsob propagace studijní nabídky na středních školách. Podle výsledků jednoho průzkumu se totiž podle prezentace škol v on-line prostředí rozhoduje 91 procent žáků.
Užívání on-line prostředí se těší velké oblibě mezi novými generacemi jak na školách, tak v osobních životech a my ji musíme podporovat! Nejde přitom pouze o to, mít v internetovém prostředí nějakou prezentaci, zpřístupňovat informace. Půjde o to vytvořit ucelený systém a celou strategii, jak k žákům a jejich rodinám dostat ve vhodné, přehledné a atraktivní podobě všechny potřebné informace, ale také zprostředkovat zkušenosti těch, kdo na daných školách již studují, a rovněž vlastně vysvětlovat nové generaci rodičů, jaká studijní nabídka na našich školách dnes vlastně je a co některé obory znamenají. To totiž může být hodně odlišné od jejich vlastní zkušenosti.
Proto bude v příštích letech potřebná marketingová strategie krajského školství. Něco takového jsme dosud neměli a spoléhali se na individuální úsilí jednotlivých škol. To mohlo fungovat, dokud jsme spoléhali na aktivity typu dnů otevřených dveří, návštěv základních škol a veletrhů vzdělávání. Pokud však 9 z 10 žáků čerpá informace především z online prostředí, bude naší povinností jim tuto nabídku zpřehlednit. To se netýká jen formy, ale i obsahu. Dlouhé roky platila nepsaná strategie vytváření stále nových oborů s cílem uchazeče upoutat něčím unikátním na dané škole, v daném místě. Nyní se snažíme spíše o konsolidaci, o určitou obvyklou základní studijní nabídku v každé části kraje, ale také o obecněji pojaté obory, kde profilace se projevuje spíše v akcentech v rámci náplně studia než v názvech. On-line prostředí nám ale také dá nové možnosti, jak toto vše prezentovat.
Lépe než kdykoli předtím je možné využít předání osobních zkušeností starších studentů středních škol, zapojit je do propagace jejich škol, a to nikoli jen například již vyzkoušenou podobou videomedailonků, které již loni byly využity v rámci on-line podoby Festivalu vzdělávání. Myslím, že tyto nové formy komunikace mohou představovat nový impuls mimo jiné i pro tolik společensky potřebné řemeslné obory. V oblasti jejich podpory a propagace bylo vyzkoušeno již ledacos a osobně mám za to, že řada aktivit typu různých přehlídek výsledků starších učňovských žáků sice podtrhuje společenskou důležitost a perspektivu těchto oborů, ale spíše u jiných cílových skupin, než jsou sami uchazeči o studium. Potřebujeme to dostat blíže k deváťákům, a to takovými formami, které jim jsou bližší.
Marketingová strategie krajského školství je úkol na nejbližší roky, úkol vlastně docela urgentní, ale také dlouhodobý. Pracovat na něm jsme již začali.