Předávám fungující agendy do rukou zkušených kolegů, kterým budu nadále nápomocen, pokud to bude potřeba. Gesci vzdělávání přebírá Karel Jurka, který je výborným komunálním politikem. Pátým rokem působí v roli starosty ve Vyškově. Dříve byl dokonce místostarosta se zaměřením na školství. Vnímám, že zkušenosti z okresního města jsou výborným předpokladem pro kvalitní působení v krajské radě.
Přestože nemohu ze zákonných důvodů dokončit celé volební období, tak si dovolím konstatovat, že za 953 dní, které jsem strávil v úřadu, jsem stihl naplnit svůj volební program, který jsem garantoval jako volební lídr v krajských volbách. Povedlo se toho prosadit mnoho, a to i díky skvělé spolupráci celé krajské rady v čele s hejtmanem Janem Grolichem. Za to bych chtěl kolegům i v těchto řádcích poděkovat.
Naprosto nebývalým úspěchem je koaliční shoda na výstavbě nového gymnázia v Brně. Mnozí si dokáží představit, jak komplikovaná může být taková politická debata v době, kdy příjmy samospráv klesají a řeší se především pandemická krize. Přes všechna negativa doby jsme však dohodli, že po 30 letech vznikne v Brně nové gymnázium, které v plné kapacitě pojme až 700 žáků. Prvních 90 žáků přitom nastoupí do prvních ročníků již k 1. září 2024. Gymnázium bude sídlit na Pionýrské ulici, kde prochází původní školská budova rekonstrukcí za 230 milionů korun.
Dalším důležitým milníkem v posilování všeobecného směru vzdělávání, na který kladu dlouhodobě důraz, je podpora vzniku lyceí. V oblasti rozvoje lycejního směru středního školství jsme na jižní Moravě udali trend pro celou republiku a mám radost, že velká řada ředitelů škol na tento vývoj pozitivně reagovala a sami v poslední době přinášeli návrhy v tomto směru. Dokonce ještě na posledním jednání krajské rady s mojí účastí jsme schválili vznik nového pedagogického lycea ve Veselí nad Moravou. Mimo to vzniká technické lyceum ve Znojmě i Břeclavi. Připraven je vznik dalších pěti lyceí, které budou krajské radě předloženy v krátkém čase.
Určitou změnu ve vzdělávací politice kraje byla i podpora jiných zřizovatelů. Nebránili jsme se tomu, aby byly zakládány soukromé či církevní školy. Vždy jsem věřil, že pluralita poskytovatelů a přístupů do školství, zejména středního, patří. Díky tomuto pozitivnímu přístupu mohlo v Brně a nejbližším okolí dojít ke vzniku sedmi zcela nových škol. Většinou se jedná o školy, které navazují na činnost již existujících škol základních.
V posledních měsících se veřejná diskuse upírala především na kapacity škol. Jižní Morava byla mnohými dávána za příklad ostatním, neboť otázce dostupnosti studijních příležitostí ve středním školství jsme se věnovali dlouhodobě. V letošním roce dokončilo základní školu přibližně 11 500 žáků, kterým jsme nabídli asi 12 500 míst na středních školách. V příštím školním roce bude nabídnuto asi 15 600 míst přibližně pro 12 100 žáků.
Musím zmínit i další projekty, které se nám povedlo dotáhnout do konce. Byla zřízena funkce superintendenta, který je cenným pomocníkem a prodlouženou rukou krajského radního. Schválili jsme optimalizaci sítě středisek volného času po všeobecném konsenzu všech zúčastněných stran a tím jsme jednak ukázali příklad participativní cesty transformace a současně jsme zajistili stabilitu pro poskytování zájmového vzdělávání v našem kraji. Střediska volného času jako druhá noha regionálního vzdělávacího systému a nástroj rychlé intervence do vzdělávacích potřeb považuji za velmi důležitá.
Podpořili jsme systematicky také osobnostní rozvoj žáků prostřednictvím Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE). Vyčlenili jsme finanční prostředky v oblasti duševního zdraví, a to na vzdělávací programy, ale i podporu školních psychologů a speciálních pedagogů. Zmínit musím i zatraktivňování oborů, a to buď změnou jejich názvu, anebo i kampaní „nevim kam”, prostřednictví níž jsme bořili mýty o učňovských oborech. Na kampaň samotnou pak navazuje nový model kariérové podpory žáků a koncept „Tak Kam?!” veletrhů středních škol, které se konají na podzim.
Zásadní byly kroky v oblasti podpory managementu škol, kterými jsme během mého mandátu vlastně začali. Přijali jsme kariérní systém ředitelů škol, který ukotvuje jasné zásady, které kraj konzistentně uplatňuje. Důrazem na otevřenost konkursů, kde se konají, a určitou inovací jejich podoby jsme dosáhli měřitelného posunu v počtu uchazečů o ředitelské pozice. A inovovali jsme akademii pro ředitele tím, že jsme přesunuli důraz na počáteční fázi ředitelské kariéry a zavedli jsme princip, že každý nově jmenovaný ředitel krajské školy má první rok ve funkci uvádějícího ředitele a další podporu.
Samostatnou kapitolou je pak reforma VIM, který prošel obrodou vizuální, ale i obsahovou. Podařilo se nám vytvořit funkční síť poboček po celém kraji. Dnes už jde o významného hráče v profesním vzdělávání pedagogů v celostátním měřítku. Společně s JINAG (Jihomoravská agentura pro veřejné inovace), další novou agenturou kraje, která vznikla z mého podnětu, vytváří výkonné rameno krajské samosprávy, jehož schopnosti a nasazení nám umožňuje realizovat politiku kraje.
Všechny zmiňované projekty a změny bych samozřejmě nedokázal realizovat sám. Dovolte mi proto závěrem poděkovat všem, kterým záleží na kvalitě vzdělávání v našem kraji, těm kteří se na tomto ve výsledku tříletém programu posunu krajského školství podíleli. A těším se na spolupráci s vámi všemi, kdo se věnujete vzdělávání a jeho rozvoji, z úrovně ministerstva školství. Snad i zde se podaří něco smysluplného udělat.