Jedním z klíčových důvodů této změny bylo umožnit rychlou intervenci u žáků s potřebou okamžité podpory. Předchozí stav se totiž vyznačoval tím, že vznikalo prodlení spojené s nutností opatřit si doporučení školského poradenského zařízení.
Jaký žák má potřebu podpůrného opatření pedagogické intervence?
Podle mého názoru se jedná o následující žáky:
• Žák má odlišné životní podmínky, odlišný sociálně-ekonomický statut, kulturní odlišnosti (např. vinou sociálně vyloučené
lokality nebo sociálně vyloučené rodiny), žák je v režimu střídavé péče, prokazatelně žijící s jedním rodičem a tento stav má dopad na přípravu na vyučování apod.
• Žák žije v rodině, v níž je např. některý z rodičů stižen velmi nepříznivým zdravotním stavem nebo jsou rodiče v rozvodovém řízení.
• Žák, kterému se aktuálně zhoršil zdravotní stav a jemuž zdravotní stav neumožňuje pravidelnou docházku do školy v rámci rozvrhu.
• Žák, který vykazuje propad ve svých výsledcích, jeho učební styly negativně ovlivňuje distanční vzdělávání nebo se tento žák distančního vzdělávání neúčastní.
• Žák nadaný, mimořádně nadaný za účelem rozvoje učebních stylů a rozvoje jeho nadání, přípravy na soutěže, olympiády.
Škola by měla zmapovat žáky, kteří potenciálně vykazují potřebu pedagogické intervence dlouhodobějšího charakteru. Na základě počtu těchto žáků škola naplánuje rozsah, organizaci a personální zajištění. Další typy žáků s potřebou podpůrného opatření pedagogické intervence nevykazují potřebu dlouhodobé podpory a jsou vždy zařazováni do pedagogické intervence podle aktuální potřeby.
Kdo může poskytovat pedagogickou intervenci?
Pedagogickou intervenci poskytuje jakýkoliv pedagogický pracovník ve škole, a to buď v rámci pracovní smlouvy nebo na dohodu a práci mimo pracovní poměr (dohoda o pracovní činnosti nebo dohoda o provedení práce). Pedagogická intervence je poskytována žákovi v rámci školní družiny, v rámci školního klubu nebo po ukončení vyučování bez nutnosti žákova přihlášení do školní družiny či školního klubu.
Shrnutí: Pedagogická intervence je tu pro žáky, kteří nevykazují dostatečnou domácí přípravu z důvodu socioekonomických, kulturních, životních, dále pro žáky z cizojazyčného prostředí, kdy rodič z důvodu neznalosti českého jazyka není schopen vykonávat dohled a podporu nad osvojováním trivia, a pro žáky, jimž je zapotřebí rozvíjet jejich učební styly.
Časová dotace, organizace a časové rozpětí pedagogické intervence je plně v kompetenci ředitele školy. S poskytováním pedagogické intervence škola začne podle potřeb žáka, nejdéle do třech měsíců, a po dobu, po kterou je toto opatření žádoucí. Počty žáků ve skupině jsou plně v kompetenci školy. Pedagogickou intervenci vždy zajišťuje pedagogický pracovník. Škola vždy informuje rodiče prostřednictvím plánu pedagogické podpory. Při zavádění pedagogické intervence si dejte pozor na požadavky zákoníku práce.