G-STEAM: Genderová vyváženost ve STEAM oborech

G-STEAM_clanky

Vzdělávací institut pro Moravu se zapojil do projektu G-STEAM v rámci programu Pedagogické akademie Erasmus+, který vytváří evropská partnerství a podporuje spolupráci mezi různým typem institucí, které vzdělávají pedagogy.

Do projektu G-STEAM jsou zapojeny organizace z devíti zemí. Hlavním koordinátorem projektu je Technická univerzita z Eindhovenu z Nizozemska a mezi partnery projektu patří organizace z Itálie, Španělska, Finska, Francie, Řecka, Rumunska či Lucemburska.

Projekt G-STEAM se zaměřuje na podporu rovnosti mezi ženami a muži ve vzdělávání a pracovním uplatnění v oborech, jako jsou věda, technologie, technika, umění a matematika (STEAM). Cílem projektu je zlepšit vzdělávání učitelů a podpořit větší zapojení žen do těchto oborů. V dnešní době jsou ženy v těchto oborech stále málo zastoupené, což vede k nerovnostem na pracovním trhu, kde jsou tyto profese často lépe placené. Projekt G-STEAM se snaží tuto nerovnost odstranit tím, že se zaměřuje na vzdělávání učitelů, kteří mají zásadní vliv na formování zájmů a postojů studentů k těmto předmětům.

Projektoví partneři společně vytvoří sadu nástrojů, připraví a zrealizují vzdělávací programy, mentoring a mobility pro podporu spolupráce mezi poskytovateli počátečního vzdělávání učitelů, dalšího profesního rozvoje učitelů, budoucí učitele i učitele v praxi, a to jak na národní, tak na evropské úrovni, s cílem posílit evropský rozměr vzdělávání učitelů.

V projektu v rámci několika pracovních balíčků partneři nejprve společně definují dovednosti, které potřebují mentoři pro efektivní přípravu učitelů STEAM, zejména s přihlédnutím ke genderově citlivému přístupu ve výuce.

Cílem je zlepšit vzdělávání učitelů a podpořit větší zapojení žen do oborů.

Na základě aktuálního stavu dovedností, osvědčených příkladů dobré praxe a se zapojením stakeholderů z jednotlivých partnerských zemí vznikne pro mentory vzdělávací program a vzdělávací materiály. V rámci projektu budou proškoleni mentoři, kteří následně povedou národní týmy, jejichž úkolem bude vytvářet pro učitele sady nástrojů G-STEAM pro jednotlivé obory (matematika, fyzika, informatika atd.).

Součástí projektu je také příprava a realizace kombinovaných (virtuálních a fyzických) mobilit pro učitele STEAM. Bude také probíhat implementace vytvořených sad nástrojů G-STEAM přímo ve školách.

V konečné fázi tohoto projektu, tedy v posledním čtvrtletí roku 2027, je plánován EU G-STEAM Week, kdy budou pořádány konference a semináře, které budou prezentovat nejenom výstupy projektu, ale také nastavení možného směřování genderově vyvážené výuky a přínosy působení vyššího počtu žen ve STEAM oborech.

co-funded by the EU

Další články