Originalita, otevřenost, objevování. Tři slova symbolicky ukrytá pod označením molekuly ozonu O3 vystihují podstatu nového studijního programu na vyškovském gymnáziu. Klasické metody výuky v jedné ze tříd osmiletého cyklu nahradil tzv. progresivní styl vyučování.
Před sedmi lety jsme zareagovali na výzvu zřizovatele a rozhodli se žákům naší školy nabídnout nový způsob gymnaziální výuky. Alternativní metody výchovy a vzdělávání žáků se v českém vzdělávacím systému již nějakou dobu prosazují na úrovni mateřských a základních škol, střední školy jsou novými trendy zasaženy pouze na úrovni jednotlivých prvků ve výuce, nikoliv ve formě ucelených studijních programů.
Jedním z hlavních důvodů, proč se naše škola rozhodla zavést odlišné metody výuky na gymnáziu byla skutečnost, že současná mladá generace se velmi rychle a dynamicky mění. Více než kdy jindy jsou dnes ceněny tzv. měkké dovednosti, schopnost prodat co umím, prezentovat se, komunikovat a spolupracovat s ostatními. Nový systém výuky je koncepčně sestaven tak, aby podporoval i řadu sociálních dovedností žáků – nebát se vystoupit před ostatními, prezentovat vlastní názor, spolupracovat ve skupině, i objektivně a kriticky zhodnotit své možnosti a znalosti. Progresívní vyučování cíleně poskytuje prostor také pro debaty o probírané látce, vyžaduje po žácích komplexní uvažování o problému, podporuje kritické myšlení a schopnost vyznat se v množství informací, které mají žáci k dispozici. Žáci se pod vedením učitelů postupně učí pracovat se sociálními sítěmi a umělou inteligencí.
Žáci Ozonu jsou také systematicky vedeni ke studiu s využitím cizího jazyka, zejména anglického, za pomocí metody CLIL. Učíme žáky nebát se mluvit anglicky, vyhledávat a třídit informace, využívat je i mimo anglický jazyk, v jiných předmětech. Způsob výuky angličtiny integrované do jiných předmětů je dnes samozřejmostí a stal se nedílnou součástí studia našich žáků. Metoda CLIL je výzvou nejen pro žáky, ale i pro jejich vyučující. Přirozeně se tak posouvají hranice získávání nových poznatků a jejich využitelnost žáky i vyučujícími.
Důležitým a nezbytným předpokladem tvorby nového studijního programu bylo vytvoření týmu nadšených a kreativních učitelů schopných vytvořit nové ŠVP podle požadavků zřizovatele a vedení školy. Množství učiva, které musí žáci v průběhu středoškolského studia zvládnout je stejné jak pro standardní třídu, tak i pro třídu ozonovou. Zásadní rozdíl je v metodách a způsobu výuky. Výuka v Ozonu je diametrálně odlišná, spoustu metod a možností můžeme realizovat díky nižšímu počtu žáků v ozonových třídách.
Výuku ve třídách prima-kvarta jsme rozdělili do šesti tematických celků, které se střídají po šesti týdnech a navazují na sebe. Předměty jsou vždy přidružené k jednomu tématu. Hlavní tematickou linku v prvních čtyřech ročnících nižšího gymnázia čerpáme z historie. Blokové vyučování nám umožňuje propojit jednotlivé předměty do jednoho tematického celku. Tím v žácích upevňujeme probírané učivo. Zatímco v klasické výuce je učivo často předkládáno odděleně od životní praxe, v Ozonu je jeho praktická využitelnost a provázanost mnohem více zřejmá.
Důležitým rysem je podpoření a využití přirozeného zájmu žáků a jejich chuti po objevování. Žáci si, pod vedením učitele, v rámci daného tématu sami hledají další náměty, které budou dále rozpracovávat. Samozřejmostí je častá práce v terénu a využití historických, přírodních a kulturních jedinečností regionu. Staronový princip školy hrou umožňuje žákům vstřebávání nových poznatků formou bezprostředních osobních zkušeností.
V letošním školním roce naše první ozónová třída přešla na vyšší gymnázium do kvinty. Pro vyučující to znamenalo připravit nový ŠVP, upravit tematické studijní plány pro jednotlivé předměty a celky výuky. Nově například žáci v kvintě píší ročníkovou práci. Tato slouží jako prvotní motivace na práci v rámci SOČ, kterou mohou zpracovat v dalším ročníku. Do budoucna, v dalším studiu na VŠ, žáci využijí nabyté poznatky při psaní a obhajování seminárních, bakalářských a diplomových prací.
Mezipředmětové, projektové, badatelské, terénní a jiné progresivní metody žáci v průběhu studia průběžně využívají s tím, že se postupně připravují na maturitní zkoušku. Ta bude vyvrcholením a uzavřením ozónového vzdělávání.
Hlavní prvky výuky v programu OZON, které se prolínají všemi ročníky:
- Interaktivní výuka – Vnáší akci do procesu vzdělávání. Žáci prostřednictvím aktivní účasti získají poznatky faktické, emociální a sociální.
- Projektová výuka – Umožňuje rozvíjet komunikativní schopnosti, plánování práce, motivuje k práci jasně stanoveným cílem.
- RWCT – Metoda čtení a psaní ke kritickému myšlení umožňuje vyrovnat se s různorodými texty a množstvím informací.
- Blokové vyučování – Umožňuje propojit více předmětů a na jednom tématu uspořádat získané poznatky komplexně.
- CLIL – Jazyková výuka integrovaná do jiných předmětů. Odbourává ostych při používání cizího jazyka a rozvíjí komunikační schopnosti.
- Terénní a místně zakotvené vyučování – Spojuje fakta s praktickou zkušeností. Objevování motivuje k práci. Vytváří vztah k regionu, upevňuje kulturní a sociální zakotvení žáka.